Phalanx
Αριθμός μηνυμάτων : 99 Ημερομηνία εγγραφής : 01/04/2012
| Θέμα: Γραμμή Μεταξά Κυρ Δεκ 16, 2012 6:28 am | |
| Η οχύρωση πριν τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο
Ονομάσθηκε «Γραμμή Μεταξά» όχι μόνο γιατί στο μεγαλύτερο μέρος της κατασκευάστηκε στη διάρκεια της 4ης Αυγούστου, αλλά γιατί και ο ίδιος ο Μεταξάς, που είχε σχεδιάσει τις μάχες του Β' Βαλκανικού Πολέμου, το καλοκαίρι του 1913, είχε γνωρίσει από κοντά την φυσική μορφή της περιοχής και την αδυναμία των εκτεταμένων συνόρων της Ελλάδος προς την Βουλγαρία. Η κατασκευή τους είχε αρχίσει το 1914, με σχέδια του Αντισυνταγματάρχη τότε, Ιωάννη Μεταξά, ο οποίος είχε εκπονήσει τη μελέτη τους, ως Διευθυντής της Β' Επιτελικής Διεύθυνσης. Τα οχυρά που κατασκευάστηκαν ήταν εννέα: ΡΟΥΠΕΛ, ΦΑΙΑ ΠΕΤΡΑ, ΠΕΡΙΘΩΡΙ, ΛΙΣΣΕ, ΤΟΥΛΟΥΜΠΑΡ, ΠΑΡΑΝΕΣΤΙΟ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ, ΔΟΒΑ ΤΕΠΕ. Τέλος οχυρώθηκε η Καβάλα ως δεύτερη τοποθεσία άμυνας.
Το ΡΟΥΠΕΛ ήταν ένα μετρίου μεγέθους έργο, με ελαφρά σκεπάσματα για τη φρουρά και την αποθήκευση υλικού. Είχε περίμετρο 2-3 χιλιόμετρα για την καλύτερη προστασία των πυροβόλων. Στην διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου το ΡΟΥΠΕΛ καταλήφθηκε από γερμανοβουλγαρικές δυνάμεις. Το Οχυρό κρατήθηκε μέχρι το τέλος του πολέμου, το ζήτημα της οχύρωσης τέθηκε σε στερεότερη βάσει την δεκαετία του 1930.
| |
Σκοποί οχύρωσης - Τελική διάταξη γραμμήςΛόγω της στρατηγικής της σημασίας κατά την διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, λήφθηκε η απόφαση να οχυρωθεί η οριογραμμή Ρούπελ με τα ομώνυμα οχυρά. Αργότερα θεωρήθηκε ότι τα οχυρώματα εκείνα δεν ήταν αρκετά ισχυρά. Αποφασίστηκε, λοιπόν, να κατασκευαστούν περαιτέρω οχυρώσεις, όχι μόνο στην συγκεκριμένη περιοχή αλλά και καθ' όλο το μήκος των βορείων ελληνικών συνόρων Σχεδιασμός έργου Η οχυρωματική αυτή γραμμή που έλαβε το όνομά της από τον σχεδιαστή και δημιουργό της, τον τότε πρωθυπουργό και υπουργό εθνικής Άμυνας της Ελλάδας Ιωάννη Μεταξά, αποτελούνταν κυρίως από υπόγειες σήραγγες που περιελάμβαναν επιμέρους επίγεια οχυρά συγκροτήματα, με παρατηρητήρια, πυροβολεία και πολυβολεία κ.λπ. καθώς και μία τεράστια ανάπτυξη αντιαρματικών τάφρων, ζωνών αντιαρματικών σιδηροπηγμάτων και σκυροδέματος σε διπλές και τριπλές γραμμές ανάσχεσης, που στο σύνολό του για την εποχή του και με τα τότε ελληνικά δεδομένα αποτέλεσε ένα τιτάνιο έργο. Την υλοποίηση του μεγαλόπνοου αυτού σχεδίου ανέλαβε η Διοίκηση Φρουρίου Θεσσαλονίκης, που την εποχή εκείνη αποτελούσε μεγάλο σχηματισμό, η οποία και συγκρότησε ειδική "επιτροπή Μελετών Οχύρωσης" στην οποία συμμετείχαν τοπογράφοι, γεωγράφοι, μηχανικοί, αρχιτέκτονες, με συμμετοχή και άλλων στρατιωτικών μονάδων, όπως Μηχανικού, αλλά και πολιτικών, όπως το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, πολλές βιομηχανίες Αθήνας και Πειραιά κ.λπ. Η Επιτροπή υπό την πίεση του χρόνου στη συνέχεια των εργασιών επιλογής των σημείων κατασκευής οχυρών και όλων των απαραίτητων άλλων έργων υπέβαλε σχετική έκθεση προτασεων στο Υπουργείο Άμυνας όπου μετά από συσκέψεις αποφασίσθηκε η κατασκευή του έργου η οποία κάλυπτε οχυρωτικά από την Ανατολική Μακεδονία (όρος Μπέλες) μέχρι την Κομοτηνή καλύπτοντας τμηματικά μία ζώνη μήκους περίπου 300 χλμ., χωρίς να περιλαμβάνονται σ΄ αυτή οι επεκτάσεις αντιαρματικών ζωνών και άλλων συμπληρωματικών οχυρώσεων που έφθαναν μέχρι τον ποταμό Έβρο. Ιδιαίτερη μάλιστα βαρύτητα είχε δοθεί στον απόρρητο χαρακτήρα της κατασκευής και στην απόλυτη μυστικότητα των όλων εργασιών. Ο Μεταξάς για να παρακολουθήσει την εξέλιξη των εργασιών το 1939 που όταν άρχισαν τα έργα, επισκέφθηκε τα εργοτάξια ο ίδιος προσωπικά, με άκρα μυστικότητα. Ακόμα και οι εργάτες που τα έσκαψαν προέρχονταν από την Πελοπόννησο και άλλες μακρινές περιοχές ώστε να μην γνωρίζουν, σε ποιό σημείο της Ελλάδας γίνονταν τα οχυρά και από αυτούς να διαρρεύσει το μυστικό της κατασκευής τους. Το σχέδιο επέτυχε και οι Γερμανοί βρέθηκαν προ εκπλήξεων. Τεράστιο όγκοι χώματος μετακινήθηκαν, χαράδρες εξαφανίστηκαν, και το έδαφος έχασε την μορφή που είχε. Δύο -τρείς σειρές συρματόπλεγμα κύκλωνε το κάθε οχυρό και καμουφλαρίστηκε. Ολο το έργο έγινε από ελληνικά χέρια, με ελληνικά υλικά τα τσιμέντα Τιτάν και από Ελληνες αξιωματικούς.Η αμυντική αυτή οχύρωση αποτελεί το μέγιστο τεχνικό έργο της Ελλάδας κατά τον περασμένο αιώνα, όπως αποδεικνύεται από ορισμένα συνοπτικά στοιχεία : Έργα υποδομής
- Διάνοιξη νέων οδών: 115 χλμ.
- Αξιοποίηση και επισκευή παλαιών οδών: 92 χλμ.
- Εκσκαφές επιφανειακών έργων: 16.000 κ.μ.
- Εκσκαφές υπόγειων έργων: 291.000 κ.μ.
- Εκσκαφές οδοποιίας: 927.000 κ.μ.
Κυρίως έργο
- Σύνολο οπλισμένου σκυροδέματος 108.000 κ.μ.
- Σύνολο σκυροδέματος μη οπλισμένου: 68.000 κ.μ.
- Συνολικό μήκος εξωτερικών υδραγωγείων: 74 χλμ.
- Συνολικό μήκος εσωτερικών υδραγωγείων: 14 χλμ.
- Συνολικό μήκος τηλεφωνικών γραμμών εκτός οχυρών: 1.216 χλμ.
- Συνολικό μήκος τηλεφ. γραμμών εντός των οχυρών: περίπου 70 χλμ.
- Συνολικό μήκος ανάπτυξης συρματοπλέγματος: 90 χλμ.
- Συνολική ποσότητα τσιμέντου: 66.000 τόνοι.
- Συνολική ποσότητα σιδήρου οπλισμού σκυροδέματος: 12.000 τόνοι.
- Συνολικό μήκος υπόγειων στοών: 24.000 μέτρα,
- Συνολικό μήκος υπόγειων καταφυγίων - θαλάμων: 13.000 μέτρα,
- Συνολικό μήκος σωλήνων ύδρευσης: 88.000 μέτρα,
Κόστος - χρόνος
- Σύνολο δαπάνης: 1,5 δισ. δραχμών
- Σύνολο ημερομισθίων: 3.000.000
- Διάρκεια κατασκευής: 3,5 χρόνια, (Νοέμβριος 1936 - Ιούλιος 1940). Το
έργο υπέστη κάποιες περικοπές, στις οποίες περιλαμβανόταν ένα ακόμα οχυρό και κάποια ακόμα ενισχυτικά έργα ανάσχεσης.
Στον Μεσοπόλεμο, η οχυρωματική εργασία άνηκε στο Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ), η εργασία έγινε σε δύο περιόδους.
Στην πρώτη περίοδο η οχύρωση είχε αμυντικό προσανατολισμό με κύριο σκοπό την απόκρουση αιφνιδιαστικής επίθεσης. Στην πρώτη περίοδο ο αριθμός των οχυρών ήταν 15.
Στην δεύτερη περίοδο σχηματοποιήθηκε η οριστική μορφή των οχυρών που έγινε μετά την ανάληψη της αρχηγίας του ΓΕΣ από τον Αλέξανδρο Παπάγο. Σύμφωνα με τις αποφάσεις του, Κύριος σκοπός της κατασκευής της οχυρωματικής αυτής γραμμής δεν ήταν η συνεχής παθητική άμυνα, αλλά η απόκρουση μιας αιφνίδιας εχθρικής προσβολής με παράλληλη εξασφάλιση προκάλυψης τμημάτων στρατού εκστρατείας. Η Επιτροπή Μελετών Οχυρώσεων" που συστάθηκε επί τούτου μελέτησε την κατασκευή μόνο για τις ανάγκες προκάλυψης οι οποίες και ήταν:
1. Η άμεση απόκρουση οποιασδήποτε αιφνίδιας εχθρικής εισβολής.2. Η εξασφάλιση τη απρόσκοπτης επιστράτευσης εκ των παραμεθορίων πληθυσμών.3. Η εξασφάλιση ταχείας συγκέντρωσης στρατού εκστρατείας στη παραμεθόριο περιοχή.4. Η εξασφάλιση εκ μέρους των στρατευμάτων προκάλυψης ορισμένης γραμμής υπέρ του στρατού εκστρατείας. Συγκεκριμένα η Επιτροπή Μελετών ανέφερε στην έκθεσή της σχετικά:
"Δεν αποκλείεται σε κάποιους τομείς (της οχυρωτικής γραμμής), να πρόκειται να αμυνθούν οι κύριες δυνάμεις εκστρατείας, επί της τοποθεσίας των έργων, τα οποία θα μελετηθούν επιπρόσθετα, τα οποία πιθανόν, αν και επαρκή για τις ανάγκες της κάλυψης, να μην είναι επαρκή για τις θέσεις αντίστασης όλης της Στρατιάς. Η Επιτροπή έκρινε ότι δεν μπορούσε ν΄ ασχοληθεί με την εξέταση και της περίπτωσης αυτής. Στη Διοίκηση εναπόκειται να καθορίσει ποια σημεία θα είναι τα σημεία αυτά και αν θα πρέπει εκεί να κατασκευαστούν περισσότερα ή ισχυρότερα έργα". Εκ της περικοπής αυτής συνάγεται καθαρά ότι όλο το έργο είχε προσωρινό αμυντικό και μόνο χαρακτήρα. . Ο αριθμός των κατασκευασμένων οχυρών αυξήθηκε σε 24 και για τα περισσότερα ορίστηκε αντοχή σε βολή πυροβολικού διάμετρος 220 χιλ.
| | Τον Απρίλιο του 1941 ήταν σχεδόν ολοκληρωμένα 21 οχυρά:
- Ανατολική Μακεδονία
* Περιοχή Μπέλες: Ποποτλιβίτσα, Ιστιμπέη, Κελκαγιά, Αρπαλούκι, Παλιουριώνες * Περιοχή Αγκίστρου: Ρούπελ, Καρατάς, Κάλη * Περιοχή Αλή Μπουτούς και Μαύρο Βουνό: Περσέκ * Υψίπεδο Κάτω Νευροκοπίου: Μπαμπαζώρα, Μαλιάγκα, Περιθώρι, Παρταλούσκα, Ντασαβλή, Λίσσε, Πυραμοειδές * Περιοχή Βώλακα: Καστίλλο, Άγιος Νικόλαος, Μπαρτισέβα
- Δυτική Θράκη
* Ξάνθη: Εχίνος * Κομοτηνή: Νυμφαία
Το Δίκτυο αυτό έμεινε γνωστό στην ιστορία ως "γραμμή Μεταξά", επειδή το μεγαλύτερο μέρος των οχυρών κατασκευάστηκε όταν ήταν πρωθυπουργός ο Ιωάννης Μεταξάς. Παρατηρήσεις για τα οχυρά από τους ξένους Το αξιόμαχο των οχυρών επισημάνθηκε από πολλές πλευρές. Γάλλος αξιωματικός, στον οποίο επιτράπηκε η επίσκεψη σε ανταπόδοση της αντίστοιχης που είχε γίνει από Έλληνες αξιωματικούς στη "γραμμή Μεταξά" με άδεια την Γαλλικής κυβερνήσεως εκφράστηκε με καλά λόγια για το έργο. Τα οχυρά επισκέφθηκαν Tούρκοι αξιωματικοί. Ο μεγαλύτερος έπαινος ήρθε από τους Γερμανούς αφού εντυπωσιάστηκαν από την αντίσταση των οχυρών. Στα τέλη του Μαΐου 1941 έφθασαν στην Ελλάδα ο Στρατηγός Σνάιντερ, ο Συνταγματάρχης Σράιμπερ, και ο Ταγματάρχης Θεοχάρης, απεσταλμένοι από το Επιτελείο της Ανώτατης Διοίκησης του Γερμανικού Στρατού, για να εξετάσουν την οχυρωματικοί γραμμή. Ο Στρατηγός Σνάιντερ ως εκπρόσωπος της επιτροπής είπε ότι η ελληνική οχύρωση αποτελούσε το χρυσό μέσο όρο μεταξύ του γαλλικού συστήματος και των άλλων κρατών και ήταν το πλέον κατάλληλο για ορεινά εδάφη όπως τα ελληνικά. Σχετικά με την αντοχή των έργων ο Γερμανός Στρατηγός ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια των επισκέψεων του στην γραμμή παρατήρησε πως πολλά έργα είχαν δεχθεί βόμβες αεροπλάνων και οβίδες πυροβολικού με μόνο αποτέλεσμα κάποιες αποφλοιώσεις και ελαφρές ρωγμές, οι οποίες δεν επηρέασαν την εκτέλεση της αποστολής του. Επίσης μεγάλο θαυμασμό και έκπληξη τους προκάλεσαν οι κρυφές έξοδοι που άλλα οχυρά δεν είχαν.
|
Το οχυρό Ρούπελ ήταν το μεγαλύτερο από όλα τα οχυρά της "γραμμής Μεταξά", το συγκρότημα εκτείνεται σε μέτωπο 2.500μ. και περιελάμβανε 123 ενεργητικά σκέπαστρα, το ανάπτυγμα των υπόγειων χώρων ήταν 1.849 τ.μ., ενώ οι στοές συγκοινωνίας ανέρχονταν σε 4.251 μ. Η συνολική έκταση ήταν 6.100 μ. και το σύνολο της φρουράς ήταν 1.397 άνδρες. Το κόστος κατασκευής του ήταν 111.540.000 δρχ. Για τα ενεργητικά σκέπαστρα του οχυρού δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα γιατί οι σχετικές πηγές είναι απόρρητες. | | Σύμφωνα με τον Γεώργιο Γαζή η οχύρωση περιλάμβανε τα εξής ενεργητικά σκέπαστρα:
- Πολυβολεία 4 απλά, 18 διπλά
- Πυροβολεία πλαγιοφυλάξεις 2
- Αντιαρματικά πυροβολεία 1 απλό, 2 διπλά
- Αντιαεροπορικά πυροβολεία 2
- Ολμοβολεία 3 απλά, 1 διπλό
- Παρατηρητήρια 22 απλά, 1 διπλό
- Σκέπαστρα προβολέα 3
- Οπτικοί σταθμοί 2
- Έξοδοι 14 απλές, 3 με πολυβόλα
- Βομβιδοβολεία 1 απλό, 1 διπλό, 1 τριπλό
Το οχυρό ήταν εξοπλισμένο με τα εξής πυροβολεία:
- Πέντε αντιαρματικά πυροβόλα των 37 χιλ. στο λόφο Ουσίτας, στα αντερείσματα Μολών Λαβέ και στο λόφο Εξόδου
- Δύο ορειβατικά πυροβολεία 75/19 σε πυροβολεία πλαγιοφύλαξης
- Τρία πεδινά των 75 χιλ. σε ρόλο
αντιαρματικής άμυνας του οχυρού σε ημιμόνιμα πυροβολεία (μαζί με δυο ορειβατικά συγκροτούσαν τον ουλαμό πυροβολικού του οχυρού)
- Τρία πεδινά πυροβόλα των 75 χιλ. σε αντίστοιχα αντιαρματικά περιπόλια επί της εθνικής οδού Κούλας – Σιδηροκάστρου
- Ένα κινητό αντιαρματικό των 47 χιλ. από ιταλικά λάφυρα
- Ένα αντιαεροπορικό των 20χιλ. στην Ουσίτα και ένα των 37 χιλ. στον Προφήτη Ηλία.
Σημαία του οχυρού Ρούπελ Το οχυρό της Νυμφαίας, το τελευταίο προς ανατολάς συγκρότημα της “γραμμής Μεταξά” σχεδιάστηκε και κατασκευάσθηκε από ελληνικά χέρια μεταξύ 1936-1940.
Γερμανός αξιωματικός στις 9 Απριλίου 1941 μπροστά από το οχυρό Μαλιάγκα, στο υψίπεδο Νευροκοπίου, ενημερώνει τον λοχαγό Θεοδωρόπουλο για τη συνθηκολόγηση που υπέγραψε ο στρατηγός Μπακόπουλος. Ο υπαξιωματικός δίπλα στον Έλληνα λοχαγό εκτελεί χρέη διερμηνέα Ο ήρωας Δημήτριος Ίτσιος κείται νεκρός λίγα βήματα έξω από το πολυβολείο φέροντας τραύμα στον κρόταφο Σ΄ένα οχυρωματικό συγκρότημα προκάλυψης, ένας Γερμανός Ταγματάρχης,ζητά να συναντήσει τον Διοικητή του...Παρουσιάζετε αγέρωχος ο Λοχίας Δημήτριος ΄Ιτσιος! Ο Γερμανός δεν μπορεί να πιστέψει πως το οχυρό διοικείται από έναν έφεδρο Λοχία! Του λέει «Λοχία τούτο το μακελειό είναι δικό σου έργο. Μου σκότωσες τους καλύτερους άνδρες μου. Σε συγχαίρω!» Του δίνει το χέρι και κατόπιν διατάζει την εκτέλεσή του...Πάνω από 200 Γερμανοί κείτονταν νεκροί. Δημήτρης ΙτσιοςΕικόνα: Παρατηρητήριο στην Κερκίνη [center]Είσοδος του οχυρού Νυμφαίας. Στο βάθος n προτομή του ταγματάρχη Αναγνωστού. Διακρίνεται η θυρίδα προστασίας της εισόδου και ίχνη εχθρικών πυρών [Από αριστερά προς τα δεξιά: Ανχης (ΠΖ) Δημόπουλος Σπ., Σχης (ΠΖ) Στεργιόπουλος Σ., Ανχης (MX) Παχουλής Αν., Ανχης (MX) Κουμανόκος Κ., Σχης (MX) Γιαννακόπουλος Π., Σχης (ΠΖ) Μπενέτης Ιω., Σχης (MX) Μινωτάκης] ΚΑΤΟΨΗ ΠΥΡΟΒΟΛΕΙΟΥ ΠΛΑΓΙΟΦΥΛΑΞΗΣ (Κλίμ.1:150) 1.θάλαμος βολής, 2. Φάτνωμα βολής, 3. Προθάλαμος, 4. Κάθοδος προς καταφύγια, 5. Βοηθητική έξοδος, 6. Σηκός φωτισμού, 7. Τυφεκίθρα, 8. Παρατηρητήριο. (Πηγή: Αγώνες στην ανατ. Μακεδ. και Θράκη 1941, ΓΕΣ/ΔΙΣ 1956).Φωτογραφία όπου απεικονίζει την παρουσίαση όπλων των Γερμανών στους Έλληνες υπερασπιστές: Αντιαρματικά οχυρωματικά έργα στη γραμμή Μεταξά. Γερμανικό τεθωρακισμένο, πιθανόν τύπου Mark III, φλεγεταί χτυπήμενο από πυρά του Ελληνικού Πυροβολικού, κοντά στη Γραμμή Μεταξά. o λόφος του οχυρού Λίσσε ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΕΝΟ ΟΛΜΟΒΟΛΕΙΟ ΑΠΟ ΒΟΛΗ J-87 STUCKAS ΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ ΔΟΥΡΑΤΣΟΣ Ο Τ/χης Δουράτσος αξιώνει «ουδείς Γερμανός να εισέλθει στο οχυρό προ της αναχωρήσεως των Ελλήνων μαχητών» και το αίτημα, μετά από λίγο, γίνεται αποδεκτό από τους Γερμανούς. Την 11.00 ώρα αφού οι ηρωικοί μαχητές απένειμαν τιμές προς τους πεσόντες, κινήθηκαν πεζοί μέσω Σιδηροκάστρου στις Σέρρες. Κατά την κίνησή τους Γερμανικό τμήμα στο ύψος της γέφυρας του ποταμού Στρυμόνα, τους απέδωσε τιμές και οι Έλληνες ήρωες ανταπέδωσαν τον χαιρετισμό. Εκ της δυνάμεως του οχυρού Ρούπελ, οι απώλειες από Ελληνικής πλευράς ήταν 44 νεκροί και 38 τραυματίες. Από γερμανικής πλευράς οι ακριβείς απώλειες δεν έγιναν γνωστές, επληρώθησαν όμως τρία νεκροταφεία στην περιοχή του Προμαχώνα, το δε 125 Σύνταγμα Επίλεκτων που επιτέθηκε στο Ρούπελ, τέθηκε εκτός μάχης και αποσύρθηκε για ανασυγκρότηση. Οι απώλειες των Γερμανών κατά τις επιχειρήσεις εναντίον των Οχυρών από 6-10 Απριλίου 1941, έφτασαν σε 555 νεκρούς, 2134 τραυματίες και 170 αγνοούμενους, σύμφωνα με Γερμανικές πηγές.
[/center]
| |
|
spyros1989
Αριθμός μηνυμάτων : 115 Ημερομηνία εγγραφής : 22/04/2012 Ηλικία : 35
| Θέμα: Απ: Γραμμή Μεταξά Κυρ Δεκ 16, 2012 6:47 am | |
| | |
|
giokrik
Αριθμός μηνυμάτων : 306 Ημερομηνία εγγραφής : 20/02/2012
| Θέμα: Απ: Γραμμή Μεταξά Κυρ Δεκ 16, 2012 7:11 am | |
| Μπράβο Κώστα για τις ωραίες πληροφορίες που μας δίνεις! | |
|
grenadier
Αριθμός μηνυμάτων : 174 Ημερομηνία εγγραφής : 24/02/2012 Ηλικία : 55 Τόπος : KRIM
| Θέμα: Απ: Γραμμή Μεταξά Δευ Δεκ 17, 2012 10:40 pm | |
| Σε ευχαριστούμε για το πολύ ωραίο άρθρο Κώστα. | |
|
Phalanx
Αριθμός μηνυμάτων : 99 Ημερομηνία εγγραφής : 01/04/2012
| Θέμα: Απ: Γραμμή Μεταξά Κυρ Δεκ 23, 2012 9:19 am | |
| | |
|
Επισκέπτης Επισκέπτης
| Θέμα: Απ: Γραμμή Μεταξά Σαβ Δεκ 29, 2012 5:58 pm | |
| PHALANX , ΜΑς ΞΕΣΗΚΩΝΕΙς ΟΜΟΡΦΑ ... ΜΠΡΑΒΟ Κ, ΠΑΛΙ .., αλλα ρε παιδια ο ΕΛΛΗΝ -ΕΛΛΗΝ. αυτοι οι τσιμεντολιθοι ???? αδεια εχουν ??? εκει δεν εγιναν μαχες, η ειναι εποχης κ, με μπερδευει η φοτο ??? |
|
Robert Capa
Αριθμός μηνυμάτων : 28 Ημερομηνία εγγραφής : 22/10/2012
| Θέμα: Απ: Γραμμή Μεταξά Πεμ Ιαν 03, 2013 10:42 am | |
| ωραιο και επιμορφοτικο αρθρο, μπραβο Κωστα | |
|